בפרק נוסף של התכנית ‘לבריאות’ באולפן ‘כיכר השבת’, אירח הרב בנימין פישר את פרופסור שמחה יגל, מנהל אגף נשים ויולדות בבית חולים הדסה, לראיון על נשים בהריון וקורונה.

• אנחנו נמצאים במשבר הקורונה ובתקופה שנשים רבות שאמורות ללדת נמצאות בפחד גדול, ואין אחת שלא שואלת האם לא עדיף ללדת בבית. איך אתם בבית החולים הדסה פועלים בנושא הזה?

“אני רוצה להקדים ולומר שאנחנו בבית החולים הדסה נערכנו לנושא הקורונה כבר בתחילת המשבר, וקיבלנו החלטה אסטרטגית להקים מחלקה נפרדת לחולי קורונה, ולכן בהר הצופים למשל אין בכלל חולי קורונה, וגם בעין כרם הבניין בו מאושפזים חולי הקורונה הוא נפרד לחלוטין משאר הבניינים בקמפוס הענק של הדסה”.

“בנוסף, אנחנו בהדסה החלטנו להמשיך ולטפל בשאר החולים באופן רגיל מבלי כל קשר לטיפול של בית החולים בחולי הקורונה”.

הפרופסור הרגיע: “אני רוצה לציין כי על פי המחקרים השונים אישה בהריון אינה בעלת סיכון יתר להידבקות בנגיף הקורונה, משום שנשים בהריון הם בדרך כלל צעירות ובריאות, ובכל מה שקשור לנגיף הקורונה, אחד הדברים המשמעותיים בגורם להידבקות ולהשפעתו, הם הגיל המבוגר ומחלות רקע”.

• אני אחדד את האווירה שקיימת בציבור שלפיה אישה בהריון היא אישה בסיכון.

“זה ממש לא נכון. אחד הדברים החיוביים בנגיף הוא שהוא אינו מסכן נשים בהריון, אמנם הסיבה טרם ידועה משום שהנגיף הוא משהו די חדש במחוזותינו, אבל מתוך אלפים רבים של לידות אין אפילו מקרה אחד של סיכון עבור אישה בהריון, ולכן אפשר להירגע לגמרי בנושא הזה”

• האם ווירוס הקורונה יכול לעבור דרך הרחם לעובר?

“אין הוכחה מדעית שווירוס הקורונה עובר במהלך ההריון מהאמא לעובר, אין לנו שום מקרה כזה בארץ, והדבר היחיד שיכול להיות זה שאמא שחלתה בנגיף הדביקה את התינוק שלה, וכדי למנוע זאת אנחנו מבצעים איזון מסויים בין הצורך של האמא להאכיל ולחבק את בנה התינוק לבין הצורך להימנע מהידבקויות, ולשמחתנו נגיף הקורונה אינו מסוכן גם לתינוק”.

• עד כמה מומלץ ליולדת לחזור הביתה כמה שיותר מהר לאחר הלידה בגלל החשש להידבקות בנגיף?

“אנחנו מנסים ללכת בכיוון הזה, לא בגלל שאנחנו רוצים לגרש את הנשים מבית החולים, אלא בגלל הרצון שלנו לגרום למינימום צפיפות בחדרים, ולכן גם כעת ההנחיות של משרד הבריאות הם לשחרר את היולדת לאחר 36 שעות, ואנחנו פועלים לפיהם”.

• האם להימנע מבדיקות סדרתיות כדוגמת אולטרסאונד והעמסת סוכר, או שבכל זאת לגשת ולהיבדק?

“אני רוצה לחלק את התשובה לכמה חלקים. אם מדובר בהריון רגיל שאיננו בסיכון אנו מעדיפים שהמטופלת תתייעץ עם רופא המשפחה שלה, ולא תקבל החלטה לבד. אנחנו מחריגים מההנחיות של משרד הבריאות את אוכלוסיית הנשים בהריון, לדוגמא נכון להיום ישנה תפוסה של 50% בלבד בבתי החולים משום שלא מבצעים בתקופה זו ניתוחים שאינם הכרחיים, אבל בנושא הריון החרגנו את התקנות ואנו בודקים כל דבר לגופו של עניין”.

“בקופות החולים ובבתי החולים יש תמיד מישהו שיענה, לכן בנושא של בדיקות וכו’ יש להתייעץ עם הרופא ולא לקבל את ההחלטות ההלו לבד כדי שלא תיווצר חלילה שגיאה”.

יגל המשיך, “בנוגע לנשים בהריון בסיכון גבוה אנחנו לא נוהגים להקל בנושא הזה ולכן יש לגשת ולהיבדק בכל הבדיקות הנצרכות. אני רוצה לציין שיש לעשות מאמץ להגיע לבד וללא מלווים, זאת על מנת להימנע מצפיפות בחדרי ההמתנה”.

“בבדיקות מהסוג הזה אפשר אפילו לוותר על נוכחותו של הבעל במצב הזה, וכמובן שאיני מדבר על הלידה עצמה. אני חושב שלאחר המשבר הזה אני יאמץ את נושא הפחתת המלווים בבתי החולים שמעמיסים על הצוות הרפואי וכו'”.

לסיום התכנית אמר הרב פישר: אני רוצה לפנות בנימה אישית ולומר שחדר הלידה הוא מקום לאישה ולבעל בלבד, ללא קרובי משפחה נוספים. סבתות יקרות ואהובות, הישארו בבית!